BCG-Matrix

Insert subtitle here

BCG-matrix

Wat is de BCG-matrix

De Boston Consultancy Group matrix, ook wel de Growth-Matrix genoemd, is een hulpmiddel waarmee organisaties hun producten of bedrijfseenheden kunnen analyseren. De BCG-Matrix geeft een bruikbaar en makkelijk te interpreteren overzicht van de mogelijkheden die een organisatie heeft om haar middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten om zo de toekomstige winstgevendheid te kunnen maximaliseren. Het model wordt onderverdeeld in 4 kwadranten over 2 assen, namelijk marktaandeel en groeipotentieel.

Hoe zit de BCG-matrix in elkaar

Het groeipotentieel van een markt wordt ook wel gezien als de aantrekkelijkheid van die markt. In markten die sterke groei doormaken is het makkelijker om winstgevend te zijn dan in markten die vastzitten en waar de concurrentie heviger is. Alle producten of bedrijfseenheden kunnen worden beoordeeld door middel van een hoge of lage score op hun marktaandeel en het groeipotentieel. Daarna kunnen ze worden onderverdeeld in 1 van de 4 categorieën: star, question mark, cash cow en dog.

  • Star; hoog marktaandeel, hoog groeipotentieel: hier heeft een organisatie en stevige aanwezigheid in combinatie met een hoge groei, wat veel kansen oplevert om uiteindelijk inkomsten te genereren. Het doel is om het marktaandeel te verdedigen zodat de stars overgaan in cash cows zodra de markt uitgegroeid is.
  • Question Mark; laag marktaandeel, hoog groeipotentieel: Hier is er een situatie waarin de hoge marktgroei veel geld kost, maar er door het lage marktaandeel nog maar weinig geld binnenkomt voor een organisatie. Het doel is om voldoende marktaandeel te winnen om zo winstgevend te worden. Question Marks moeten zorgvuldig worden geanalyseerd om te kijken of ze de investeringen wel terug kunnen verdienen.
  • Cash Cow; hoog marktaandeel, laag groeipotentieel: Dit zijn de grote spelers in een volwassen markt die meer geld genereren dan dat ze kosten. De bedoeling is om de cash cows te ‘melken’ om zo voldoende inkomsten binnen te krijgen die weer ergens anders in de organisatie besteed kunnen worden.
  • Dog; laag marktaandeel, laag groeipotentieel: Dit zijn onderdelen die weinig opleveren en weinig kosten. De vraag is of ze rendabel genoeg zijn om aan te houden, anders kunnen ze het beste afgestoten worden.

Hoe kunnen wij jou helpen bij de BCG-matrix?

De BCG-matrix aan het droogronden voor een onderzoek? Hierboven heb je kunnen lezen waar het model uit bestaat en waar het wordt toegepast, maar het toepassen van een model op een onderzoek is meer dan dat. Waarschijnlijk ben je nu druk bezig met het vooronderzoek en kan je daar waarschijnlijk wat hulp bij gebruiken. Het vooronderzoek is een cruciale fase van het scrhijven van de scriptie. Als er nu geen goede structuur wordt neer gezet heb je daar de rest van het schrijven van de scriptie last van.

Wij staan voor je klaar! Vul vrijblijvend ons contactformulier in!

Binnen 24 uur contact

  • Amsterdam
  • Maassluistraat 2
  • 1062 GD Amsterdam
  • Den Haag
  • Johanna Westerdijkplein 75
  • 2521 EN Den Haag
  • Utrecht
  • Arthur van Schendelstraat 650
  • 3511 MJ Utrecht