Voorbeeld van een onderzoeksdesign voor je scriptie aan het zoeken?

Ben jij op zoek naar een voorbeeld van een onderzoeksdesign voor jouw scriptie? Daar willen we jou natuurlijk bij helpen! Hieronder vind je een voorbeeld van een onderzoeksdesign. Dit voorbeeld dient als een leidraad voor jouw eigen onderzoeksdesign. Let hierbij op de volledigheid van de onderzoeksdesign. Let op: de onderzoeksdesign zoals wij die hier behandelen is wat anders dan de methode. Benieuwd naar voorbeelden van andere scriptie onderdelen? Check ze hier!

Kan jij wel hulp gebruiken bij de onderzoeksdesign van je scriptie? Lees dan hier hoe we je daarbij kunnen helpen!

Zou je graag eens met één van onze professionele begeleiders willen zitten om kritisch te kijken naar de kwaliteit van jouw onderzoeksdesign en/of scriptie als geheel? Check deze pagina dan eens! Daarnaast bieden wij ook een nakijkservice aan, klik hier voor meer informatie.

Elk onderzoeksdesign is natuurlijk anders, maar het komt neer op het onderstaande voorbeeld. Let hierbij op de opbouw van het onderzoeksdesign en vraag jezelf af waarom het wel of niet duidelijkheid over het onderzoek schept. Wat zou jij anders doen en waarom? Is het interessant? Wat valt jou op aan de structuur? Is het allesomvattend? Aan de hand van deze vragen kun je het huidige voorbeeld kritischer benaderen waardoor je ook kritischer gaat kijken naar jouw eigen onderzoeksdesign!

Weet jij even niet meer hoe je verder moet met het onderzoeksdesign van je scriptie? Vertel ons waar je tegenaan loopt via dit formulier en dan gaan we samen kijken wat wij daaraan kunnen doen.

Onderzoeksdesign

Het verschil in invloed van bekrachtiging op een werkgeheugentaak tussen een groep kinderen met ADHD en een groep kinderen zonder ADHD wordt onderzocht met een 2 (groep) x 4 (bekrachtigingcondities) related factorial design. Elk kind doorloopt alle bekrachtigingscondities. Voor het controleren van de volgorde van afname van de bekrachtigingscondities wordt er gebruik gemaakt van counterbalancing binnen de groepen (wat per groep resulteert in 4 x 3 x 2 = 24 afnamevolgordes). Er vinden een voorselectie een intake afspraak en twee testafspraken plaats. Kinderen uit de controlegroep worden na de intake afspraak gematched aan de kinderen uit de ADHD groep op basis van geslacht, leeftijd, zakgeld, kleurenblindheid, dyslexie en game ervaring; ook binnen de gecounterbalancede volgordes. De eerste testafspraak vindt ongeveer twee weken na de intake afspraak plaats, vervolgens zit er een week tussen de eerste en de tweede testafspraak. Per testafspraak voert het kind twee bekrachtigingcondities uit.

Data-analyses

Hypothese a):
Er wordt alleen naar de ADHD-groep gekeken en naar alle vier de condities. Er zal een 4 x 10 repeated measures ANOVA worden uitgevoerd met als within-subject factor de gemiddelde sequentielengte per trialblok (4 condities, 10 trialblokken). De prestatiecurve wordt gemeten aan de hand van 10 trialblokken waarvan 1 blok uit 5 trials bestaat. De gemiddelde sequentielengte per trialblok bestaat uit het optellen van de sequentielengte per trial en deze te delen door 5.

Hypothese b) en c):
Er wordt naar beide groepen gekeken (ADHD-groep en Controlegroep) en naar alle vier condities. Om de prestaties van beide groepen met elkaar te vergelijken zal er een 2 x 4 x 10 mixed design ANOVA worden uitgevoerd (2 groepen, 3 condities en 10 trialblokken).

Het verloop van de prestatiecurve en het de verschillen (op basis van 10 meetmomenten) tussen de twee groepen worden onderzocht met lineaire contrasten.

Weet jij even niet meer hoe je verder moet met het onderzoeksdesign van je scriptie? Vertel ons waar je tegenaan loopt via dit formulier en dan gaan we samen kijken wat wij daaraan kunnen doen.

Kijk of jij met je huidige kennis en dit voorbeeld in staat bent om een onderzoeksdesign op te stellen. Ben jij er nog niet toe in staat om deze te schrijven, dan kun je altijd met ons contact opnemen!

Kom je er niet uit met enkel dit voorbeeld van een onderzoeksdesign, heb je vragen of wil je er met iemand over sparren die er écht verstand van heeft? Dan staat er bij Afstudeerbegeleider een team voor jou klaar om je hier direct mee te helpen. Wij hebben een begeleider voor je die bij je past en met wie jij één op één aan de slag kunt gaan. Deze persoon kan ervoor zorgen dat jij snapt wat je aan het doen bent zodat jij flinke stappen vooruit kunt zetten bij het schrijven van je scriptie.

We weten dat studenten een beperkt budget hebben dus houden we onze tarieven betaalbaar. Je bent geheel in controle over je eigen proces omdat jij bepaalt waar, wanneer, hoe lang en met welke begeleider je afspreekt. Daarnaast werken we met een “niet goed geld terug” beleid; dit houdt in dat je er gedurende de eerste 20 minuten voor kunt kiezen om kosteloos te stoppen met de begeleiding.

Wij begrijpen dat het lastig kan zijn om hulp te vragen bij het schrijven van je scriptie; wij hebben het maken van een afspraak daarom zo makkelijk mogelijk voor je gemaakt. Vaak heb je dezelfde dag nog een afspraak!

Zet dus snel de volgende grote stap richting jouw afstudeermoment en vraag een vrijblijvende kennismaking aan!

Onze methode in één minuut

Sanne (student) over onze scriptiebegeleiding

De weg naar afstuderen weer vinden

De weg kwijt in je scriptie? Had jouw begeleider of opdrachtgever net zo goed Chinees kunnen praten? Geen nood, wij helpen je om de controle terug te krijgen!

Nodige bevestiging in je keuzes

Het schrijven van je scriptie betekent veel keuzes en fouten maken. Wij kijken met je mee en bespreken wat je hebt gedaan zodat jij je er weer zeker over voelt

Deadline toch halen (realistische planning)

Een naderende scriptiedeadline zorgt voor stress. We stellen samen een realistische planning op zodat jij die deadline gaat halen!

Vertel ons wie je bent en we gaan samen met je aan de slag!

Nog één stap en je hebt je gratis kennismaking geregeld 🙂

Waarom Afstudeerbegeleider?

zijn je voorgegaan
0 studenten
Wat zeggen andere studenten over onze begeleiding