De meeste voorkomende modellen in scripties
Wanneer je gaat afstuderen, verwacht de opleiding dat er een scriptie geschreven wordt waarin verschillende methodes en modellen verwerkt worden. Dit klinkt allemaal logisch maar het komt vaak voor dat studenten hier de weg kwijt raken.
Er zijn verschillende modellen die gebruikt kunnen worden voor interne- of externe analyse in de scriptie. Hieronder een aantal van de meest voorkomende modellen.
Management modellen interne analyse
Management modellen externe analyse
Naast de interne situatie van een organisatie dien je ook de externe situatie van de organisatie te analyseren en dat doe je in de…. externe analyse! Het gaat er in de externe analyse om dat je een accuraat beeld schets van de omgeving van de organisatie waar deze zich in bevindt wat relevant is voor zowel deze organisatie maar voornamelijk gerelateerd aan jouw scriptie. Je kan op basis van de management modellen op zoek gaan naar informatie en/of dat je de bronnen verwerkt in de structuur van een model.
SWOT
Uiteindelijk voer je op basis van de informatie die je presenteert in de interne en externe analyse een SWOT uit. Met de SWOT beargumenteer jij je onderzoeksdoel en dus onderzoeksvraag.
Zie hieronder een korte uitleg over elk van de modellen
Modellen voor de interne analyse
De volgende modellen zijn geschikt voor de interne analyse in je scriptie.
Het Abell model wordt gebruikt voor het strategisch beleid van een organisatie en om een afbakening te maken van het werkterrein van een organisatie. Er wordt gekeken welke technologieën gebruikt worden en hoe het bedrijf daarmee in kan spelen op de behoeften uit de markt.
Lees hier meer over dit model.
De Balanced Scorecard maakt het mogelijk om de visie en missie van een organisatie te vertalen naar een samenhangend geheel van prestatie- en actiegerichte maatstaven die de basis vormen voor een strategisch management beoordelingssysteem.
Lees hier meer over dit model.
Het GAP Model van Service Quality is ontwikkeld door Zeithaml, Parasuraman & Berry om de kwaliteit van de dienstverlening en eventuele tekortkomingen in kaart te brengen. Het bestaat uit de 5 meest belangrijke dimensies van kwaliteit: Reliability, Assurance, Tangibles, Empathy en Responsiveness (RATER)
Lees hier meer
Het Greinier model wordt vaak toegepast op jonge en snelgroeiende ondernemingen. Volgens het Greinier model doorloopt een organisatie verschillende opeenvolgende fasen, die steeds worden afgewisseld door een korte crisis. Zo’n crisis dwingt een organisaties tot verdere ontwikkeling in de vorm van structuurwijziging.
Lees hier meer.
De 4 P’s, ook wel de Marketing Mix, bestaan uit 4 factoren die sterk met elkaar verbonden zijn. Traditioneel zijn dit de 4 P’s die een organisatie tot haar beschikking heeft om de markt waarin zij actief is te bespelen, namelijk ‘Product, Prijs, Plaats en Promotie.’ De 4 P’s kunnen door een organisatie gebruikt worden om een uitgebreide marketingstrategie op te zetten.
Lees hier meer.
Modellen voor de externe analyse
De volgende modellen zijn geschikt voor de externe analyse in je scriptie.
Het DESTEP model maakt deel uit van de externe analyse en is een onderdeel van het marketingplan en de situatieanalyse. Het model wordt gebruikt om de externe omgeving van een organisatie uitvoerig in kaart te brengen.
Lees hier meer.
De Boston Consultancy Group matrix, ook wel de Growth-Matrix genoemd, is een hulpmiddel waarmee organisaties hun producten of bedrijfseenheden kunnen analyseren. Het model maakt gebruik van 2 assen, namelijk marktaandeel en groeipotentieel.
Lees hier meer.
Porter’s 5 krachten model wordt gebruikt bij het schrijven van een concurrentie analyse. Deze analyse bestaat uit een concurrenten-analyse en de mate van concurrentie binnen de bedrijfstak. Het is een strategisch marketing model waarmee de ondernemer in staat is de strategie van een onderneming af te stemmen op de aantrekkelijkheid van de markt.
Lees hier meer.
De Product Life Cycle beschrijft de verschillende fases waar een product doorheen loopt na introductie in een markt. Voor alle producten geldt dat zij in het begin na hun introductie een periode van groei doormaken, maar ook slechts een beperkte houdbaarheid hebben en dus uiteindelijk ophouden te bestaan.
Lees hier meer.
SWOT-model
Het SWOT-model, een andere naam ervoor is een sterkte-zwakteanalyse, is een van de meest gebruikte modellen in scripties en rapporten. Het wordt gebruikt om de huidige stand van zaken van een organisatie weer te geven en de strategie van een organisatie te bepalen. Het is vaak een onderdeel van een groter bedrijfs- of marketingplan, met als doel om de strategie voor de toekomst te formuleren.
Lees hier meer over dit model.
Onze methode in één minuut
Sanne (student) over onze scriptiebegeleiding
Meer weten, check dan onze:
De weg naar afstuderen weer vinden
De weg kwijt in je scriptie? Had jouw begeleider of opdrachtgever net zo goed Chinees kunnen praten? Geen nood, wij helpen je om de controle terug te krijgen!
Nodige bevestiging in je keuzes
Het schrijven van je scriptie betekent veel keuzes en fouten maken. Wij kijken met je mee en bespreken wat je hebt gedaan zodat jij je er weer zeker over voelt
Deadline toch halen (realistische planning)
Een naderende scriptiedeadline zorgt voor stress. We stellen samen een realistische planning op zodat jij die deadline gaat halen!
Vertel ons wie je bent en we gaan samen met je aan de slag!
Nog één stap en je hebt je gratis kennismaking geregeld 🙂
Waarom Afstudeerbegeleider?
- Persoonlijke Scriptiebegeleiding door Experts
- Flexibele Sessies, Aangepast aan Jouw Schema
- Scriptiehulp op maat
- Resultaatgerichte scriptiebegeleiding
- Succesvol afstuderen
- Snelle Spoedbegeleiding voor Tijdsgevoelige Projecten
- Garantie op Tijdige Scriptieoplevering